Mis teeb ühest kangast hinnalise ja teisest väärtusetu? Tüki kanga tähtsust ei määra mitte ainult tema valmistamiseks kulunud inimtöötundide arv või materjali haruldus, vaid suuresti just see, kuidas me talle väärtust omistame. Mille poolest sõltub aga omistatud väärtus kiu materjalist, tekstiili valmistamise tehnoloogiast või värvist? Omistatud või omane väärtus suudab aga omakorda määrata maailmaajaloo kulgu. Euroopa kõrgkihtide iha mugava puuvilla ja sileda siidi järele oli üks neid jõude, mis aitas kapitalismil üleilmseks majandussüsteemiks tõusta ning mis kannustas Euroopa riike Aasiat, Aafrikat ja Ameerikat koloniseerima. Mis on need omadused, mis lubavad ühel tükil valget kangast vihjata mõnel pool rahule ja heasoovlikkusele, teisal küllusele ja üleolekule ning hoopis mujal olla kasutatud pruudirahana, pommitahina või lihtsalt rätikuna? Näitusel “Episoodid 1, 2, 3 ja 8” on kolm väga erineva otstarbega kangatükki ühte kootud kaotades nõnda justkui nende sotsiaalse eristuse ning tuues nad tagasi oma esialgsesse kangas-olekusse. Kärt Ojavee on disainer, kunstnik ja õppejõud, kelle loomingus kohtuvad tänapäeva tehnoloogilised uuendused ja tekstiilikunst, mille praktilisse ja teoreetilisse arengusse kunstnik mitmekülgselt panustab. Viimastes koostööprojektides on ta töötanud ka kostüümi- ja lavakunsti valdkonnas. 2013 aastal kaitses Ojavee doktoritöö teemal “Active Smart Interior Textiles” Eesti Kunstiakadeemias. Saatetekstid: Gustav Kalm Näituse kujundus: Valge Kuup Graafiline Disain: Margus Tamm Tänud: Icelandic Textile Center, EKA Tekstiilidisaini osakond, Eva-Liisa Kriis, Jennifer Wilson, Juhan Ulfsak, Juulia Aleksandra Mikson.
............................................................................................................................................... What makes one fabric valuable and another one worthless? The importance of a piece
of fabric will be defined not only by the man-hours spent for producing it or by the rarity
of the material but largely by the fact how we attach value to the fabric. How does the
attached value depend on the material of the fiber, the technology of textile production
or the colour? Attached or immanent value, in turn, can direct the course of the world
history. The desire by European upper class for comfortable cotton and sleek silk was
one of these engines that promoted capitalism as an universal economical system and
that enthused European countries to colonize Asia, Africa and America. What are the
qualities allowing a piece of white fabric to be associated either with peace and
benevolence in some places, with abundance and supremacy in other places, and in
some countries to be used as a bride token, a detonating fuse or simply a scarf? There
are three pieces of fabric with completely different purpose woven together at the
current exhibition “Episodes 1, 2, 3 and 8”, while losing the social distinction and
bringing these back to their initial state of being a fabric.
Kärt Ojavee is a designer, artist and lecturer. In her artwork, Ojavee combines
contemporary technological innovation and textile art while actively contributing to its
practical and theoretical development. Her recent collaboration projects involve working
also in the field of costume art and performing arts. In 2013, Ojavee defended her
Doctoral thesis “Active Smart Interior textiles” at the Estonian Academy of Arts.
Texts: Gustav Kalm
Exhibition design: Valge Kuup
Graphic design: Margus Tamm
Exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.
The artist's gratitude to: Icelandic Textile Center (Katharina Schneider, Jóhanna Erla
Pálmadóttir, Elsa Arnardóttir), department of textile design at the Estonian Academy of
Arts, Eva-Liisa Kriis, Jennifer Wilson, Juhan Ulfsak, Juulia Aleksandra Mikson.
Comentarios